Mi az a SEO, és szükséged van-e neked rá?

Mi az a SEO, és segíthet-e neked online forgalmat generálni? 

A SEO az angol “search engine optimisation” kifejezés rövidítése, ami magyarul “keresőmotor optimalizálás”-t jelent.

Keresőmotor optimalizálással a honlapunk organikus forgalmának minőségét, és mennyiségét növeljük azzal, hogy bizonyos kifejezésekre előrébb jelenünk meg a keresési találatok között. 

Az organikus forgalom tulajdonképpen minden olyan látogatás, amiért nem fizettünk, hogy az oldalunkra kerüljön a felhasználó.

Az optimalizálást pedig úgy értsük, hogy a keresőmotorok bizonyos faktorok alapján rangsorolják a releváns honlapokat kifejezésenként. Szóba jön például a honlapra mutató linkek mennyisége, minősége, a honlap neve, a honlapon található tartalom, de még akár az is, milyen gyakran frissül egy bizonyos oldal a honlapunkon.

És hogy miért is kéne nekünk egy jól optimalizált honlap? Lassan a nyugdíjas korosztály is ott tart, hogy az újabb recepteket inkább kiguglizzák az esti vacsihoz, a fiatalabbakról már nem is beszélve.

Venni akarunk valamilyen terméket? Az esetek 35 %-ában Google-ről indul a keresés. Ráadásul naponta 3,5 MILLIÁRD keresés történik a Google-n, és ennek a mennyisége évente durván 10%-kal nő. 

Nyilván a Google az elsőszámú keresőmotor óriás, de rajta kívül érdemes megemlíteni a Binget, mint a legerősebb Google-alternatívát, valamint a Yahoot. Kínai vetélytársuk a Baidu, illetve Oroszországban a Yandex, amik szintén a legpopulárisabbak az országok lakosai között. 

Arányokat tekintve az összes internetes keresés kb. 75-80%-a Google-n történik. A maradék így néz ki: 2-5% Bingen, 2% körül Yahoon, a kínai Baidun körülbelül a keresések 9%-a, a Yandexen pedig kb. 1-2%-a történik.

Forrás: https://www.reliablesoft.net/top-10-search-engines-in-the-world/

És hogy érdemes-e erőforrást szentelned rá? Beszéljenek az adatok egy picit, és döntsük el utána. 

#1 Egy adott kifejezés első találata viszi el a kattintások 31,7%-át

Miért is keresgélnél tovább, ha megbízol a Google-ben, és az általa mutatott első találatban? Elvégre nem nagyon tévedhet a Google, nem?

Így vannak ezzel sokan, mivel durván minden harmadik kattintás egy adott kifejezés első találata. Ez azt jelenti, hogy a maradék több ezer / millió találat már csak a kattintások 68-69%-án osztozkodhat.

#2 Az első 3 találatból 75% eséllyel kattintunk valamelyikre

Ez annak is köszönhető, hogy általában az első 3 találatot látjuk anélkül, hogy tovább kéne görgetni. 

Gondolj bele, hány ezer – millió találatot szoktál kapni 1-1 kifejezésre Google-n… Ha az első 3 találatot kivesszük, valószínűleg minden 100 kattintásból 25-ön osztozkodik az ÖSSZES maradék találat.

Forrás: https://backlinko.com/google-ctr-stats

#3 Nincs szembetűnő különbség a 7-10. találatok között

Az első nagy ugrás a 7. helyről a 6.-ra, ahol is a kattintási átlag 4,15%-ról 6,23%-ra nő.

Viszont az 5. hely már átlagosan a kattintások 9,51%-át szerzi meg, ami a 6. helyhez képest 3,32%-os változás. Ez azt sugallja, hogy sok felhasználó az 5. találat után már nem is görget tovább. 

Hogyan tedd jobbá vállalkozásod
+ ingyenes tanácsadás

#4 Az első találatra 10x nagyobb eséllyel kattintanak, mint a tizedikre

Az egy dolog, hogy az első oldalra kerülünk egy bizonyos kifejezésre, de az igazi munka még csak ezután kezdődik.  Az esetek többségében a 4.-5. találatig görgetünk, mert az első háromban már meg is találtuk, amit kerestünk.

Éppen ezért kulcsfontosságú annyira elöl rangsorolni, amennyire csak lehet. Mivel ingyenes forgalomról van szó, lehet pont a megnövekedett, SEO által a honlapodra irányított látogatók miatt lesznek jobb eredményeid év végén!

#5 Az első oldalon egy pozíció nyerése átlagosan 31%-kal növeli a kattintások számát

Éppen ezért foggal körömmel kell küzdeni azért, hogy bekerüljünk a top 10-be, és utána soha ki ne essünk onnan. 

Az első oldalon történő változásokat megérezzük, és egyszerűen mérjük. Ha a 3.-4. oldalon kullogunk, a pár hónap alatt ránk kattintó 4-5 felhasználót eleve nem is érezzük, és abból valószínűleg 2 családtag, 1 kolléga, 1 pedig mi voltunk. 

összegzés, záró gondolatok

Ne felejtsük el azonban, nem mindegy, hogy milyen kifejezésre fókuszálunk, és az sem, milyen módszereket használunk.

Célozhatunk olyan kifejezéseket, amikre egyszerű első oldalon megjelenni, viszont havi szinten 50-en keresnek rá, meg olyan kifejezést is, amire 1000+ a havi keresések száma, viszont nagyobb a konkurencia is. Egy biztos – egyik sem megy holnapra. 

Mindig azt mondom, hogy a keresőmotor optimalizálás egy hosszú távú befektetés. Míg Google Ads kampányokkal pár nap alatt az első oldalon “rangsorolhatunk”, SEO-nál azért jóval több idő. Viszont a legnagyobb előnye az, hogy ingyenes

Külön SEO-ra csak kivételes esetekben érdemes fókuszálni – mint ahogy csak egy bizonyos online marketing stratégiára is – viszont minimális időráfordítással mindenképpen fontos elgondolkozni azon, megéri-e alap szinten megnézni.

Lehet olyan különleges – a konkurenciád által nem ismert – kifejezésekre találsz rá, amikre könnyen rangsorolsz, és érezhetően megnövelik a látogatóid számát! Sőt, akár már eleve a honlapod a fontos kifejezésekre az első oldalon rangsorol, csak kell egy kis lökés neki, hogy pár helyett előrébb lépj…

Egy biztos – a honlapod szinte csak akkor generál organikusan látogatókat, ha bármilyen kifejezésre az első oldalon jelenik meg. Vannak egyszerű SEO trükkök, amiket érdemes kipróbálni, és ha jól csinálod, érzed is majd a változást.

Vissza a bloghoz